PERTANDINGAN MENULIS SURAT KEPADA PERDANA MENTERI.

Sukacita dimaklumkan bahawa Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Pos Malaysia Berhad dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia serta Radio Televisyen Malaysia (RTM) dan Kementerian Pelajaran Malaysia bersama menganjurkan Pertandingan menulis surat kepada Perdana Menteri. http://www.skmm.gov.my/ViewWhatIsNew.asp?cc=39258976&winrid=72036381

Haa..dah ada peluang untuk murid-murid dan pelajar kita menunjukkan bakat dalam bidang penulisan. Akupun kalo ada pertandingan macam ni memangla suka sangat, kalo aku boleh join la. Tapi nak join mesti nk ada orang guide, mana nak dapat borang, mana nak kena post dan sebagainya. Lagi best kalo ada cikgu2 yang sudi bagi guideline mcmana nak buat karangan yang berkualiti. Nak harapkan ibu bapa, dorg pun x tahu sangat benda mcm ni. Tapi itu kisah dulu…jarang ada cikgu yang bersungguh2 kalo pertandingan luar mcm ni, akibatnya putih mata saja tengok orang lain dapat hadiah. Biasanya yang dapat hadiah tu dari sekolah2 bandar la, sbb cikgu dorang alert.

Dan skang, ada pulak pertandingan macam ni..dari hari tu lagi aku dah tahu. Rasa semangat sangat nak suh anak2 aku join. Maybe dah ada rakan setugas yang dah ketengahkan hal ni…hopefully ada la yang berminat untuk amik bahagian.

Untuk syarat-syarat pertandingan, boleh rujuk sini.

Advertisements

Tidak Tertanggung

Oleh Suliati Asri
suliati@hmetro.com.my

2010/01/25

TIBA-TIBA timbul isu jawatan pembantu guru berikutan beberapa kemalangan maut yang menimpa pelajar ketika melakukan aktiviti di luar sekolah.

URUS PENDAFTARAN...guru perlu menguruskan sesi pendaftaran dan pembayaran yuran pelajar selain menjadi pendidik.
URUS PENDAFTARAN…guru perlu menguruskan sesi pendaftaran dan pembayaran yuran pelajar selain menjadi pendidik.

TIBA-TIBA timbul isu jawatan pembantu guru berikutan beberapa kemalangan maut yang menimpa pelajar ketika melakukan aktiviti di luar sekolah. Terbaru, enam pelajar sekolah menengah termasuk seorang guru di Pulau Pinang maut selepas bot naga yang mereka gunakan untuk latihan mendayung terbalik selepas dipukul ombak besar Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mahu jawatan itu diwujudkan bagi melakukan tugas pengkeranian termasuk mengisi borang dan mengiring murid sama ada untuk acara sukan atau klinik. Dengan nisbah seorang pembantu guru bagi setiap 500 murid, guru dapat bebas daripada beban tidak perlu dan menumpu kepada tugas mengajar.

Ini kerana guru dikekang dengan pelbagai kerja pengkeranian dan tugas remeh yang mengambil banyak masa mereka selain mengajar.

Masalahnya, perlukah jawatan pembantu guru di sekolah diwujudkan? Bagaimana dengan kos untuk jawatan itu, mampukah kementerian atau sekolah membiayainya kerana guru pembantu dianggap profesional? Seorang guru pembantu perlu mempunyai kemahiran memberi rawatan kecemasan, berenang atau menguruskan murid? Guru yang hanya mahu dikenali sebagai Shima, 40, berkata pembantu guru sangat diperlukan terutama menguruskan hal pengkeranian di sekolah.

Menurutnya, masyarakat mungkin menganggap tugas guru ini senang dan hanya mengajar beberapa jam sehari.

“Hakikatnya, guru bukan hanya sekadar mengajar, tapi bertanggungjawab menguruskan pelbagai hal termasuk kerja pengkeranian dan keceriaan sekolah.

“Beban kerja yang bertambah menyebabkan kami selalu pulang lewat ke rumah.

“Selain melakukan kerja di rumah termasuk melayan anak-anak dan suami, terpaksa pula memeriksa buku murid kerana tiada masa berbuat demikian di sekolah,” katanya.

Katanya, jika ada guru pembantu, mereka boleh menguruskan pembayaran yuran dan membimbing pelajar dalam persatuan.

“Kadangkala, guru sendiri terpaksa mengeluarkan duit membeli kelengkapan selain mengambil masa pembelajaran bagi menyelesaikan urusan pelajar,” katanya.

Dia yang 13 tahun menjadi pengajar mengakui tugas guru membeban dan mencabar kerana melakukan pelbagai tugas yang kadangkala remeh temeh.

“Jika ada sebarang acara seperti sukan, pertandingan, aktiviti kokurikulum, guru akan mengendalikannya. Kerja menceriakan sekolah, melukis mural, menanam bunga termasuklah membeli bunga juga dilakukan guru.

“Kadangkala kami hanya ada masa 20 minit berehat. Itu belum termasuk masalah yang perlu dikendalikan membabitkan ibu bapa pelajar,” katanya.

Menurutnya, bagi guru yang menjadi guru kelas kepada pelajar tingkatan tiga dan lima, kerja pengurusan lebih rumit dan meletihkan.

“Bermula dari awal tahun, guru sibuk menguruskan borang yang perlu diisi untuk Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SMP).

“Ia belum disertakan dengan peperiksaan lain yang harus pelajar hadapi.
“Guru dibebani dengan pelbagai tugasan yang remeh sehingga mereka tidak boleh fokus untuk mengajar,” katanya.

Justeru, Shima mengakui, pembantu guru adalah sangat diperlukan dan ia perlu disegerakan.

Sementara itu, Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Profesor Madya Dr Mohd Ali Hassan, berkata keperluan terhadap pembantu guru amat mendesak berikutan nisbah guru dan pelajar jauh berbeza.

“Kini, beban guru lebih berat kerana mereka perlu menguruskan pelbagai hal termasuk menyelia, mengurus dan mengiringi pelajar membabitkan kokurikulum,” katanya.

Mohd Ali bersetuju dengan cadangan memperkenalkan pembantu guru itu, tetapi ia harus dihalusi sebelum pelaksanaannya.

“Pembantu guru diperkenalkan bagi membantu meringankan beban guru terutama berkaitan pengurusan.

“Tetapi, skop kerja, ruang kerjaya dan tangga gaji pembantu guru itu perlu ada garis panduan.

“Kita tidak mahu pembantu guru kekal di takuk itu tanpa kenaikan gaji atau pangkat,” katanya.

Selain itu, katanya, pembantu guru juga perlu mendapatkan latihan dan pendedahan yang baik dan bukan hanya sekadar melakukan kerja pengurusan pelajar,” katanya.

Katanya, pembantu guru bukan sekadar menjadi pengiring pelajar dalam aktiviti luar, tetapi perlu mempunyai kemahiran merawat jika berlaku kecemasan, berenang atau kebolehan mengawal pelajar dalam jumlah yang banyak.

Beliau tidak menolak kemungkinan, ibu bapa kini takut untuk membenarkan anak mereka melakukan aktiviti luar selepas beberapa kejadian yang berlaku membabitkan kehilangan nyawa.

“Harapan kita dengan adanya pembantu guru, ibu bapa lebih yakin untuk membenarkan anak mereka mengambil bahagian dalam aktiviti di luar sekolah.

“Sekolah juga perlu bertanggung jawab dan jangan lepas tangan jika mengambil bahagian dalam aktiviti luar,” katanya.

myMetro: 25 Januari 2010

~pembantu? Isk bestnya..:) (verangan)

Menarik untuk dibaca

 

Baca Yasin, salam guru resipi kejayaan sekolah


FUZIAH menerima ucapan tahniah daripada murid berikutan Sekolah Kebangsaan Bandar Uda 2 dipilih sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi, semalam.

JOHOR BAHRU: Amalan membaca surah Yasin dan bersalaman dengan guru sebelum memulakan pembelajaran adalah antara resipi kejayaan Sekolah Kebangsaan Bandar Uda 2 (SKBU 2) di sini, yang menjadi kumpulan pertama 20 Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT).

Guru Besarnya, Fuziah Hasan, berkata dua perkara berkenaan menjadi amalan harian guru dan murid sejak dulu lagi bagi memastikan ilmu dicurahkan secara ikhlas serta mendapat lebih berkat.

“Bersalam dengan guru juga bertujuan mendapat keredaan. Setiap kali murid menghulurkan tangan, guru akan mendoakan kesejahteraan dan kejayaan murid,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

SKBU 2 yang mempunyai 91 guru dan 1,652 murid adalah antara 20 SBT yang diumumkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, kelmarin.

Tahun lalu, SKBU 2 menerima Anugerah Sekolah Kluster Kecemerlangan dan pada 2007 pula memenangi Anugerah Sekolah Cemerlang peringkat kebangsaan.

Sementara itu, Ketua Panitia Matematik yang juga satu-satunya guru berbangsa Cina di sekolah berkenaan, Darren Kua, 30, berkata SKBU 2 bertuah kerana mempunyai guru besar seperti Fuziah.

“Beliau tidak henti-henti memberikan kami kekuatan dalam mengajar murid, malah pencapaian subjek Matematik dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun lalu mencatat 100 peratus lulus.

“Saya sendiri mendidik murid-murid seperti anak sendiri termasuk memberi tuisyen dan latih tubi sehingga saya tidak kira penat lelah asalkan mereka berjaya,” katanya.

Ketua murid, Amin Khalili Roslan, 12, berkata kesungguhan dan keikhlasan guru mencurahkan ilmu menjadi antara faktor kejayaan sekolah berkenaan.

“Sebagai ketua murid pula, saya akan memastikan rakan di sekolah ini berdisiplin dan tidak menyusahkan guru atau ibu bapa, selain komitmen belajar diberikan sepanjang pembelajaran berlangsung di kelas bagi membantu mengekalkan kecemerlangan dan keceriaan di sekolah ini,” katanya.

Berita Harian Online: 27 Januari 2010

~Menarik! Bukan semata2 kerana pencapaiannya, tetapi kaedah yang digunapakai oleh sekolah tersebut. Bacaan yasin dan menyalam guru sebelum memulakan pelajaran. Besar impaknya tu, tapi boleh ke dilaksanakan? Hmm…tidak rugi untuk dicubab dan dijadikan amalan.

ENGLISH PROVERBS

A great talker is a great liar
~
A smooth and persuasive talker may be a good liar.

Great talkers are little doers
~
Those people who talk a lot and are always teaching others usually do not do much work.

Barking dogs seldom bite
~
Those who make loud threats seldom carry them out.

A burnt child dreads fire
~
A bad experience or a horrifying incident may scar one’s attitude or thinking for a lifetime.

Every cloud has a silver lining
~
If you say that every cloud has a silver lining, you mean that every sad or unpleasant situation has a positive side to it. If you talk about silver lining you are talking about something positive that comes out of a sad or unpleasant situation.

Every dog has its day
~
Everyone will get a period of success or satisfaction during his lifetime.

As you sow, so you shall reap
~
One will either enjoy or suffer the consequences of his earlier actions or inactions.

~THE END~

Emas 916 baru dan terpakai

Assalamualaikum

Alhamdulillah seperti yang diwar-warkan dalam blod emasindah, saya dah pegi ke satu cabang bisnes lagi. Ehem ehem…menjual emas 916. Emas ni dakam bentuk emas perhiasan, ada rantai tangan, rantai leher, cincin, gelang kaki etc. Harga yang cukup murah berbanding di pasaran. Emas dijamin tulen, xde tipu2, sebab sayapun meniaga utk anak2.

Untuk tengok stok terkini, bolehla melayari blog emasindah saya. Selamat memilih dan selamat membeli barang kemas idaman anda.